beta
Сервіс працює в бета-режимі
Деякі функції можуть працювати некоректно, якщо ви помітили помилку, будь ласка, повідомте нам у чаті

Особливості руху за режимом праці та відпочинку водія в Європі та Україні: порівняльна характеристика

Вся робоча діяльність приватних перевізників та транспортних компаній, як в Україні, так і в ЄС, регулюється відповідним законодавством. Донедавна Україна не так суворо контролювала роботу водіїв далекобійників, як Європа.

Але в міру того, як наша країна наближається до вступу в Європейський Союз, законодавство також адаптується під європейське.

Режим праці та відпочинку водіїв в Україні


Вся робота водіїв транспортних засобів в Україні регулюється відповідно до Наказу Міністерства транспорту та зв'язку №340 від 07.06.2010 “Про затвердження положення про робочий час та час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів”.

Відповідно до цього документа та останньої правки №337 від 24.06.2021 водій повинен дотримуватися наступного робочого режиму:

1. Простій, у якому не  винен водій, вважається робочим часом. Водій може не перебувати на робочому місці, але бути на зв'язку і готовим приступити до роботи на першу вимогу.

2. Тривалість часу, протягом якого водій може перебувати за кермом, не повинна перевищувати 9 годин за зміну, 56 годин за робочий тиждень та 90 годин протягом 14 днів.

3. Роботодавець може збільшити тривалість робочої зміни до 12 годин, але водіння при цьому не повинно перевищувати 9 годин. У виняткових випадках, і лише 2 рази на тиждень, можна перебувати за кермом 10 годин.

4. На щотижневий відпочинок має виділятися щонайменше один повноцінний вихідний день.

5. З законодавства тепер виключено пункт про те, що охорона транспортного засобу вважається робочим часом.

6. Робоча зміна водія має тривати до 9 годин, двічі на тиждень її можна продовжити на 1 годину.

7. Також скасовано норму тривалості зміни до 8 годин для персоналу, який перевозить великогабаритний або небезпечний вантаж.

8. Робочий день може бути продовжений водієм у разі форс-мажорних обставин, за яких рух автомобіля може бути продовжений.

9. Після 4,5 години водіння має настати відпочинок, не менше 45 хвилин. Цей період можна розділити на дві зупинки по 30 і 15 хвилин.

10. Щоденний відпочинок між змінами збільшився до 11 години.

11. За умови, що екіпаж транспортного засобу складається з двох водіїв, відпочинок кожного з них має бути не менше ніж 9 (раніше було 8) годин.

12. Водій повинен зберігати записи з тахографа протягом наступних 28 днів.

13. У автомобілі, де не встановлено тахограф, водії повинні вести спеціальний транспортний журнал та фіксувати графік роботи.

Режим праці та відпочинку водія в ЄС


Описані вище норми законодавства для водіїв вантажних транспортних засобів в Україні аналогічні європейським.

Транспортні компанії, які займаються міжнародними перевезеннями, з самого початку дотримувалися положень Директиви 561/2006.

Відповідно до цього документа, кожен транспортний засіб, який використовується з комерційною метою, повинен бути обладнаний засобом обліку та контролю режиму праці та відпочинку водія. Це обладнання повинно мати відповідний європейський сертифікат.

За керування автомобілем без тахографа загрожує штраф та навіть затримання транспортного засобу.

Кожне положення директиви має дотримуватися беззаперечно, а час праці та відпочинку водія має бути суворо регламентованим. Такий підхід дозволив скоротити кількість дорожньо-транспортних пригод за участю вантажівок до мінімуму.

Порушення норм праці загрожує значними штрафами не лише водієві, а й власнику транспортного засобу.

Кожну вимогу до режиму праці можна віднести до категорії щоденних, щотижневих чи двотижневих.

Праця водія у Європі регламентується ось таким чином.

Щоденний відпочинок


Звичайний режим: відпочинок водія складає 11 годин

Скорочений відпочинок не більше 2 разів на тиждень може бути 9 годин.

Загальний час керування за дві доби не повинен перевищувати 19 годин, а за тиждень 56 годин.

Ось 3 поширені схеми розподілу робочого часу на один день:

  • 4,5 години за кермом -> перерва 45 хвилин -> 4,5 години за кермом -> щоденний відпочинок;

  • 2,5 години водіння -> перерва 15 хвилин -> 2 години водіння -> перерва 30 хвилин -> 4,5 години за кермом -> щоденний період відпочинку;

  • 3 години водіння -> відпочинок 45 хвилин -> 3 години водіння -> відпочинок 45 хвилин -> 3 години водіння -> щоденний відпочинок.

Розрахунок робочого часу виходячи з 90 годин на два тижні


Якщо розглядати графік праці та відпочинку на тиждень, то це виглядатиме так:

1. Стандартна схема на 90 годин

  • перший тиждень 45 робочих годин складається з 5 днів по 9 годин роботи плюс 2 вихідні;

  • другий тиждень 45 робочих годин складається з 5 днів по 9 годин роботи плюс 2 вихідні.

2. Нестандартний розподіл 90 годин

  • перший тиждень 56 робочих годин складається з 4 днів по 9 робочих годин, 2 днів по 10 робочих годин та одного вихідного;

  • другий тиждень 34 години складається з 2 дні по 8 годин, 2 дні по 7 годин та 1 день 4 години плюс два вихідні.

Нестандартні схеми можуть бути побудовані за різним принципом, тут важливим є контроль щоденного робочого періоду, який не повинен перевищувати 9 годин і не більше двох разів на тиждень 10 годин.

Кожна фірма, яка займається послугами вантажоперевезення як в Україні, так і в Європі, обов'язково проводить чіткий інструктаж своїх співробітників про важливість дотримання ЕСТР, оскільки це не тільки дасть змогу водію зберігати високу працездатність, а й убереже підприємство від значних витрат на штрафи.

Облік робочого часу


Усі дії водія, перевищення швидкості, а також його режим праці та відпочинку має фіксуватися спеціальним приладом, який називається тахограф. Цей пристрій має бути встановлений на кожний вантажний автомобіль, який знаходиться на території ЄС. Тахограф має бути сертифікований відповідно до європейських стандартів, перебувати у справному стані та вчасно обслуговуватися.

За допомогою тахографа та карти водія легко отримати і проаналізувати всю інформацію про порушення режиму праці та відпочинку якщо такі були.

Цей прилад фіксує все буквально щохвилини. Якщо водій зробив паузу менше 15 хвилин, наприклад, 13, то тахограф не зарахує це як перерву. Тому пауза у водінні повинна становити не менше 15 хвилин. І так з усіма часовими рамками.

Такий прилад може видавати роздруківку звіту як з самого тахографа, так і з карти користувача. Через те що, за одну зміну водій може керувати кількома транспортними засобами.

Наприкінці зміни кожен водій зобов'язаний зробити роздруківку з тахографа та зберігати її протягом 28 днів.

За незаконні маніпуляції з тахографом, внесення в його пам'ять неправдивих даних або за відмову надати звіт контролюючим органам передбачено значні штрафи та затримання автомобіля.

Хто має право перевіряти дотримання режимів праці та відпочинку


Запросити будь-яку роздруківку звіту за будь-який період часу або зчитувати електронні дані з приладу за допомогою спеціального обладнання, а також проводити візуальний огляд самого пристрою можуть такі особи:

  • співробітники патрульної поліції чи іншого аналогічного органу у Європі;

  • працівники Мінінфраструктури з належними повноваженнями;

  • судовий виконавець за наявності відповідних дозвільних документів;

  • представник транспортної компанії, який відповідає за дотримання режиму праці та відпочинку водіїв;

  • безпосередньо власник транспортного засобу.

Важливо уточнити, що дані з тахографа про перевищення швидкості на території України не є приводом для нарахування штрафу. А ці дані будуть корисні лише для внутрішнього користування підприємства, що здійснює автомобільні вантажоперевезення.

Як ми бачимо норми законодавства щодо режиму праці та відпочинку для водіїв-міжнародників фактично аналогічні для ЄС та України, що дозволяє великим транспортним компаніям організовувати робочий час свого персоналу за єдиним стандартом незалежно від маршруту їхнього прямування.


Поділитися: