Мережа автомобільних доріг України
Сучасні мережі автомобільних доріг України були утворені ще до 80 років минулого століття. Найбільшу інтенсивність дорожнє будівництво мало у 60-70 роках. Ці дороги будувались з дотриманням високих стандартів та відповідали усім вимогам тогочасних транспортних засобів. У наш час ці дороги зазвичай укріплюють та розширюють проїзну частину.
Але починаючи з 90-х років кількість транспортних засобів на дорогах зросла майже в три рази. А характеристики автомобілів значно змінились, та в рази перевершували показники автомобілів радянського автопрому. Це призвело до потреби розширення, покращення мережі автомобільних доріг.
Для оптимального розв'язання проблеми модернізації дорожньої мережі потрібно було провести відповідні дослідження. Розробка методики та застосування цифрового моделювання допомогла виявити найбільш проблемні місця у транспортних потоках та сформувати вирішення проблем з перевантаження певних перезавантаження ділянках доріг.
Класифікація автомобільних доріг
Класифікація дорожніх шляхів здійснюється відповідно до характеристик:
значення дороги;
дорожнє покриття;
категорія.
Класифікація доріг за значенням:
автомобільні дороги загального користування державного та місцевого рівня.
вулиці і дороги міст та інших населених пунктів;
відомчі (технологічні) автомобільні дороги. Це внутрішньогосподарські технологічні дороги, які є власністю юридичних або фізичних осіб;
автомобільні дороги на приватних територіях. Це автомобільні шляхи на територіях, що знаходяться у власності юридичних (недержавних або фізичних осіб.
Наразі довжина усіх автомобільних доріг, що є власністю держави дорівнює 169,6 тис. км, з них 52 тис км. це дороги державного значення, решта 117,6 тис. км місцевого.
До доріг державного значення відносять міжнародні, національні, регіональні та територіальні автотранспортні сполучення.
Міжнародні дороги відносяться до мережі Європейським транспортних шляхів і мають відповідну індексацію і позначаються літерою та двозначним числом. В Україні міжнародні дороги позначені Індексом М01, М02, М03.... М30. Згідно з угодою про головні транспортні сполучення (AGR) від 15.11.1975 такі дороги позначаються літерою “Е” та двоцифровим числом.
Індекс доріг що прямують з заходу на схід має у складі цифру яка закінчується на “0”(Е20, Е30 і так далі), а проміжні дороги закінчуються на парну цифру(Е12, Е14 і так далі).
Основні автошляхи, що сполучають напрямок “південь-північ”, мають індекс який починається на непарну цифру та закінчується на 5 (Е05, Е15), а проміжні дороги цього напрямку мають в кінці непарну цифру (Е01, Е03)
Дороги національного значення не належать до міжнародних автошляхів та з'єднують між собою київ та адміністративні центри областей. Такі шляхи мають індекс, який позначається літерою “Н” та двозначним числом.
Дороги місцевого значення становлять значну частину автомобільних шляхів України та діляться на:
обласні;
районні.
Регіональні дороги сполучають між собою обласні центри та основні шляхи з аеропортами, великими залізничними вузлами, портами, курортними зонами, та значущими культурними об'єктами. Індекс таких доріг починається літерою “Р”
Територіальні дороги сполучають між собою районні центри. Індекс таких доріг складається з літери “Т” та чотиризначного числа, в якому перші дві цифри означають код області, а дві останні це номер дороги(наприклад Т 2504)
Класифікація доріг за покриттям:
дороги з щільним одно- або двошаровим твердим покриттям;
ґрунтові дороги, що мають каркасні добавки з щебеню чи гравію.
Класифікація за категоріями відбувається в залежності від:
кількості смуг руху та їх ширини;
ширини проїзжої частини, земляного полотна та смуги відводу;
повздовжнього нахилу полотна та радіусу округлень.
Розподіл автомобільних шляхів на 5 категорій відбувається відносно перелічених вище даних. Характеристики кожної категорії доріг наведено в таблиці.
Категорія | 1а | 1б | 2 | 3 | 4 | 5 |
Розрахункова перспективна інтенсивність руху (в транспортних одиницях на добу) | >10000 | >10000 | >3000-10000 | >1000-3000 | >150-1000 | <150 |
Розрахункова перспективна інтенсивність руху (в приведених до легкового автомобіля) | >14000 | >14000 | >5000-14000 | >2500-5000 | >300-2500 | <300 |
Розрахункова швидкість руху, км/год | 130 | 110 | 90 | 90 | 90 | 90 |
Кількість смуг (в обидві сторони), шт | 4;6;8 | 4;6 | 2 | 2 | 2 | 1(всього) |
Ширина смуги руху, м | 3,75 | 3,75 | 3,75 | 3,5 | 3 | 4,5 |
Ширина роздільної смуги, м | 6 | 3 | - | - | - | - |
Ширина укріпленої смуги на розділювальній смузі, м | 0,75 | 0,5 | - | - | - | - |
Найменша ширина земляного полотна, м | 28,5; 36,0; 43,5 | 28,5; 36,0 | 15 | 12 | 10 | 8 |
Найменший радіус кривої у плані, м | 1000 | 700 | 450 | 450 | 450 | 450 |
Найбільший поздовжній похил, проміле | 40 | 50 | 60 | 60 | 60 | 60 |
Дороги першої категорії розділені на 2-4 смуги руху в одному напрямку. Протяжність таких доріг по Україні 2,2 тис. км. Значна частина таких доріг знаходиться у Київській області.
Технічний стан автомобільних доріг загального використання
На даний час 76,7% доріг - це чорні шосе, бруківка або мають покриття з асфальтобетону чи цементобетону. Решта доріг покриті щебенем гравієм.
Через відсутність належного фінансування обслуговування та ремонт доріг не проводився належним чином. В україні існують відрізки доріг де не проводились ремонтні роботи близько 30 років.
Проте у 2020 році почала діяти державна програма “Велике будівництво” в межах якої відбувається будівництво та капітальний ремонт багатьох транспортних артерій, а також обладнання їх відповідною інфраструктурою.
На 2022 рік було заплановане будівництво 5500 км доріг державного значення та 1400 км доріг місцевого рівня.