Аналоговий тахограф – що це? Чи потрібно міняти на цифровий?
Запровадження змін в українському законодавстві, яке регулює використання колісних транспортних засобів передбачає оснащення усіх транспортних засобів категорії М2, М3 і N2, N3 спеціальними приладами обліку - тахографами. Тому у власників вантажних автомобілів та керівників транспортних компаній виникає питання, як вибрати найбільш економічно вигідний прилад обліку і чи можна використовувати тахографи аналогового принципу роботи.
Обирати тахограф варто спираючись на специфіку своєї діяльності. Якщо ви здійснюєте транспортування вантажів лише по Україні, то ви можете вибрати будь-яку модель тахографа і аналогову в тому числі. Але якщо ви плануєте займатись міжнародними перевезеннями, то потрібно вибирати цифровий тахограф, який буде відповідати всім нормам і вимогам європейського законодавства. Це дозволить вам уникнути небажаних штрафів за порушення режиму праці і відпочинку водія під час рейсу до країн Європи.
Також економічно вигідно встановлювати тахографи з функцією обмеження швидкості, це не дасть водію перевищувати швидкість більше ніж 90 км/год, що суттєво вплине на економію пального.
Як працює аналоговий тахограф
Аналогові тахографи - це найбільш примітивні засоби фіксації та обліку режиму праці і відпочинку водія. Принцип їх роботи базується на записі діаграми електричних імпульсів від давача,який знаходиться в коробці передач. Запис даних у пристрої ведеться шляхом створення діаграми,яка фіксується на спеціальному паперовому таходиску (“шайбі”). Одна паперова тахокарта розрахована на фіксацію даних протягом 24 годин. Якщо протягом доби водій використовує декілька транспортних засобів, то таходиск він використовує один і той самий. Використання аналогових тахографів є не дуже зручним для водіїв, адже кожну тахокарту потрібно вручну заповняти та записувати наступну інформацію:
Прізвище, імя, побатькові.
Пункт початку маршруту.
Дата та час установки карти.
Показники одометра на початку робочої зміни.
Пункт призначення.
Дата та час вилучення тахокарти.
Показники одометра в кінці робочої зміни.
Водій зобов'язаний зберігати всі тахокарти за останні 7 днів.
Нормативні акти щодо встановлення тахографа
Кожен тахограф, незалежно від того цифровий він чи аналоговий, повинен бути сертифікований. Якщо вантажний транспортний засіб здійснює перевезення лише в межах України, то тахограф, яким він обладнаний, має відповідати встановленим технічним нормам і може мати формат ЗКЗІ.
Для здійснення вантажоперевезень за кордон, автомобіль потрібно обладнати тахографом що відповідає вимогам ЄУТР та має відповідний сертифікат, інакше перетнути кордон вам не вдасться.
З початку липня 2006 вимогами ЄУТР, заборонене встановлення аналогових тахографів у автомобілі, що здійснюють транспортування вантажу по території Європи. Усі вантажівки мають бути обладнані цифровими тахографами, а кожен водій повинен мати особисту чип-карту для персоналізації роботи на конкретному транспортному засобі.
В деяких автомобілях, які виготовлені до 2006 року можуть бути встановлені аналогові тахографи, проте починаючи з 2010 року ремонт такого обладнання заборонений і у випадку його поломки потрібно встановлювати новий цифровий тахограф.
Який прилад обрати на заміну аналоговому тахографу
На відміну від аналогового тахографа, цифрове обладнання дуже складно відремонтувати при виникненні несправності, проте виходять з ладу такі пристрої вкрай рідко. Також електронний тахограф має тривалий термін експлуатації.
Обрати електронний прилад не складно, оскільки виробників цих пристроїв не так і багато, ось три основні перевірені виробники тахографів:
Continental VDO - найпотужніший виробник, який займає значний сегмент ринку та має розгалужену мережу сервісних центрів.
Нжк Efkon або Нжк Intellik - цей виробник відокремив блок для друку від самого пристрою, що полегшує та здешевлює ремонт при несправності принтера.
Actia, Stoneridge - найменш популярний, через те, що в тахографах цієї марки не сертифіковано “правило однієї хвилини”, що суттєво впливає на обрахунок робочого часу водія.
Важливо обирати офіційного представника та купувати прилади лише у тих продавців, які мають відповідні дозволи на встановлення та обслуговування таких приладів обліку.
Вартість заміни аналогового тахографа на цифровий та її особливості
У вартість заміни аналогового тахографа, крім вартості нового цифрового приладу входить не тільки його встановлення, а й калібрування. Оскільки кожен вид тахографа має свої особливості встановлення то і ціни будуть різнитися. Наприклад прилади у вигляді автомагнітоли встановлюються найлегше, а у випадку з встановленням приладу 1319 або EGK 100 може знадобитись заміна спідометра.
Якщо ви плануєте замінити аналоговий тахограф на цифровий, то в офіційного представника поцікавтесь не тільки ціною самого пристрою, а і вартістю його встановлення та калібрування саме для вашого автомобіля. І тільки потім порівнюйте витрати та робіть висновки щодо обраної моделі.