beta
Сервіс працює в бета-режимі
Деякі функції можуть працювати некоректно, якщо ви помітили помилку, будь ласка, повідомте нам у чаті

Тахограф - що це таке, як з цим “боротися”

Більшість водіїв і власників автотранспорту, що використовується в комерційних цілях, вважають тахограф - додатковим засобом для стягнення коштів. Але це не так.

Що таке тахограф

Тахограф - це бортовий контролюючий пристрій, що реєструє швидкість руху автомобіля, режим праці і відпочинку водія та супроводжуючого персоналу. Особливістю саме такого виду контролюючих пристроїв є можливість ідентифікації користувачів.

Звісно таке обладнання дороговартісне, але користь від його використання значно перевищує витрати на встановлення тахографа. Такий контроль над роботою персоналу та дотриманням режиму роботи й відпочинку, значно знижує ризики ДТП, а це допомагає уникнути збитків.


При коректному застосуванні даних, отриманих з тахографа, можна запобігати порушенню правил водіями, а разом з тим і витрати вашого автопарку. При наявності тахографа пробіг автомобіля вже так просто змінити не вдасться, потрібне спеціалізоване обладнання, яке складно придбати.

Призначення тахографа

Першочергово, тахограф призначений для попередження дорожньо-транспортних пригод та загального зменшення небезпечних ситуацій на дорозі, а також для збереження життя і здоров'я водія даного автотранспорту. Такий результат досягається за допомогою фіксування швидкості руху (в конкретний момент часу і середньої) і контролем робочого режиму водія.

Безумовно такий контроль може знизити ефективність екіпажу, але значно зменшить ризики непередбачуваних витрат на штрафи чи компенсування втрат при ДТП.

Встановлення такого приладу убезпечить ваш автопарк та збереже життя і здоров'я персоналу.

Важливо, що тахограф був оснащений навігаційним і позиціонуючим модулем, також більшість таких приладів унеможливлюють зміну зафіксованої ними інформації з злочинними намірами.

Такі контролюючі прилади мають проходити обов'язкову сертифікацію, що дозволить використовувати накопичену в них інформацію в суді чи як юридично вагомий доказ.

Види тахографів

Всі тахографи незалежно від виробника, діляться на 2 види :

  • цифровий

  • аналоговий

Аналогові прилади поступово виходять із вжитку через те, що вважаються застарілими. Принцип їх роботи базується на записі показників давачів на кругову діаграму, в яку заздалегідь внесені персональні дані водія.

Цифрові тахографи це найбільш широко використовувані пристрої. Вони обладнані криптографічним модулем який забезпечує надійний захист інформації, більш точну фіксацію у часі та координатах.

Як влаштований тахограф

Зовні тахограф нагадує магнітолу і монтується в автомобіль як один невеликий блок (1-Din). Але є моделі круглої форми, що нагадують спідометр, проте їх функціонал значно ширший.

Основні функціональні частини тахографа:

  • система керування (кнопки) та дисплей;

  • пристрій для друку зібраних даних, що працює з використання термострічки по принципу касового апарата;

  • пристрій для зчитування тахографічних карт, які використовуються для ідентифікації персоналу;

  • GPRS модем за допомогою якого можна відстежувати рух автомобіля в реальному часі та зберігати дані тахографа на сервері упродовж тривалого часу;

  • спеціалізований давач руху, який не просто фіксує параметри руху автотранспорту, а і записує їх у зашифрованому вигляді, що унеможливлює навмисну модифікацію даних.

Для підключення контролюючого пристрою можна використовувати цифрову шину CAN або інші простіші підключення електропроводки транспортного засобу.

Тахограф починає контролювати час і швидкість після запуску двигуна. Важливо щоб при установці приладу не були пошкоджені давачі тому, що це може призвести до некоректної роботи приладу.

Модуль ЗКЗІ

Абревіатура ЗКЗІ розшифровується як Засіб Криптографічного Захисту Інформації. Цей модуль має вбудовану карту пам'яті яка енергетично незалежна від системи автомобіля, а також криптографічний процесор. Виробництво таких модулів та їх сертифікація контролюється відповідними державними органами. Основна функція модуля ЗКЗІ це унеможливлення коригування та модифікації записаних даних.

Блок криптографічного захисту дозволяє:

  • працювати з цифровими підписами

  • захистити зафіксовані дані

  • узгоджувати зафіксовану інформацію з часом запису

Калібрування тахографа

Тахограф - це не тільки фіксуючий прилад, а й вимірюючий. Тому як і більшість вимірювальних приладів, він потребує корегування та калібрування відносно еталонних значень з допустимою похибкою.

Калібрування пристрою відбувається у наступних випадках:

  • початкове встановлення нового приладу;

  • некоректна робота вмонтованого годинника, при розбіжності більш ніж на 20 хв;

  • після ремонту електричних систем чи самих давачів;

  • при зміні реєстраційного номера чи інших модифікацій основних характеристик автомобіля"

  • по закінченню двох років з моменту останнього калібрування.

Важливо провести первинне калібрування не пізніше одного тижня з моменту встановлення чи зміни реєстраційного номера. Калібрування проходить у два етапи - стендові випробування і дорожні.

На стендовому візуальному огляді:

  • перевіряється картка, на якій зафіксовані дані підтвердження типу приладу та картки автомайстерні яка обслуговувала прилад;

  • перевіряється основні елементи на яких є реквізити виробника;

  • проводиться контрольний огляд пломб виробника чи майстерні, яка здійснювала обслуговування;

  • перевірка цілісності давачів руху та електричних з'єднань.

При перевірці в дорожніх умовах:

  • проводиться техогляд автомобіля

  • здійснюється перевірка відповідності індексу W 9(передавальні співвідношення в трансмісії автомобіля при стандартному тиску у шинах);

  • програмується тахограф з урахуванням коефіцієнта відповідності;

  • перевіряється годинник та його налаштування при необхідності;

  • узгоджуються показники давачів руху і самого пристрою;

  • встановлюється похибка та її відповідність нормі;

  • вносяться необхідні показники в пам'ять приладу;

  • встановлюється картка з необхідними налаштуваннями для контрольного приладу;

  • проводиться опломбування пристрою, давачів та супутніх елементів.

Важливо! Усі наявні пломби можуть бути зняті тільки у сертифікованій майстерні. При цьому складається відповідна документація, в якій вказана причина розпломбування.

Використання тахографа

Звісно не всім подобається примусове обов'язкове встановлення таких приладів контролю, але враховуючи європейський досвід можна зробити висновок, що наявність тахографа значно знижує ризик потрапляння в ДТП. Це зумовлено тим, що водій дотримується швидкісного режиму та режиму відпочинку. Ці всі фактори дозволяють уникнути додаткових непередбачених витрат, а саме:

  • відсутність штрафів за перевищення швидкості

  • запобігання зливу пального і других рідин

  • відсутність штрафу за невикористання тахографа

Встановлення тахографа

Основний документ який регламентує використання таких пристрої це - Наказ Міністерства інфраструктури No36 від 13.12.13

Обов'язковому встановленню тахографа підлягають наступні транспортні засоби:

  • автобуси, які здійснюють перевезення більше ніж 8 пасажирів

  • автомобілі, які здійснюють транспортування вантажів підвищеної небезпеки

  • вантажівки загальною масою більш як 3,5 тонни, які виконують міжнародні перевезення

Також транспортна компанія повинна забезпечити водія та супроводжуючий персонал усіма необхідними витратними матеріалами, керівництвом з використання пристрою та провести інструктаж.

Обов'язки водія

Водій зобов'язаний дотримуватись усіх правил і норм використання тахографа, а саме:

  1. 1. Перед початком роботи водій повинен встановити персональну тахокарту в тахограф. Ката другого водія, під час його відпочинку також має знаходитись в пристрої.

  2. 2. Водій зобов'язаний, на вимогу контролера видрукувати потрібний звіт.

  3. 3. Водій обов'язково повинен знати правила використання пристрою, що знаходиться в його автомобілі.

Карти для тахографа

Індивідуальні тахографічні карти використовують для контролю роботи водія та обслуговуючого персоналу. Кожна така карта оснащена спеціальним чіпом доступу, який фактично неможливо фальсифікувати. Основні види карт:

  • карта майстра - використовується для обслуговування і ремонту приладу обліку;

  • карта власника - надає доступ до всіх показників, які фіксував пристрій;

  • карта контролера - такою картою користуються працівники контролюючих органів, для фіксації показників;

  • карта водія - безпосередньо слугує персональним ідентифікатором.

Сама карта дуже схожа до карти операторів мобільного зв'язку, проте зі значно більшим рівнем захисту. Карта обов'язково встановлюється в тахограф перед початком роботи, а видруковувати звіт щоденно не потрібно. Проте, якщо карта втрачена, водію дозволено працювати без карти впродовж 14 днів із щоденним друком звіту.

Чи можливо обманути тахограф

Багато недоброчесних водіїв намагались придумати спосіб як обійти тахограф. В хід пішли скріпки, магніти та інші підручні засоби. Також аналогові прилади часто від'єднували від акумулятора. Але жодного дієвого способу так і не знайшлось. Майже у всіх випадках це приводило до ламання дороговартісного пристрою, або до збою в його роботі і швидкому викритті злочину. Тахографи з вмонтованим GPRS при спробі втручання в роботу пристрою сигналізують про аварію, тому тахографи такого типу ні в якому разі самостійно не можна від'єднувати:

  • від давача швидкості,

  • від кабелю запалення,

  • від акумулятора.

Через те, що в пам'яті цифрового тахографа зберігаються не тільки інформація з давачів, а і всі маніпуляції що проводяться з цим пристроєм.

Не варто втручатись в роботу тахографа тому, що інколи його показники можуть стати вам в пригоді у конфліктній ситуації.

Поділитися: