beta
Сервіс працює в бета-режимі
Деякі функції можуть працювати некоректно, якщо ви помітили помилку, будь ласка, повідомте нам у чаті

Перевезення небезпечних вантажів автомобільним транспортом

Повсякдень товари підвищеної небезпеки оточують нас і вдома і за його межами. Це і дезінфекційні, миючі засоби, хімічні засоби, добрива, паливно-мастильні матеріали та багато іншого. Всі речовини, які тим чи іншим чином можуть зашкодити людям чи навколишньому середовищу вважаються небезпечними вантажами.

Термін “небезпечні вантажі” застосовується до всіх речовин чи предметів, у разі неправильного транспортування яких може виникнути загроза життю, здоров'ю людей, забруднення навколишнього середовища, викликати руйнування інфраструктурних об'єктів чи пошкодження приватного майна.

Значну частину міжнародних перевезень становить транспортування саме небезпечних вантажів. Але підвищенні ризики пов'язані з постачанням таких вантажів, змушують відправників ретельно перевіряти перевізників на дотримання всіх правил та норм транспортування таких вантажів.

Міжнародна конвенція ADR

30 вересня у Женеві була прийнята міжнародна конвенція з транспортування небезпечних вантажів ADR. Ця конвенція і досі регулює перевезення вантажів з підвищеною небезпекою по всій території європейських країн. Проте, кожні два роки (у непарний рік) угода ADR оновлюється.
Цей документ складається з декількох частин:

  1. безпосередньо сама угода

  2. додаток А

  3. додаток В

Безпосередньо сама угода регулює правові відносини с приводу небезпечних вантажів між країнами учасниками. А у додатках прописані норми регулювання автоперевезень певної категорії небезпечних вантажів у міжнародній площині.

Додаток А
У цьому додатку розроблена детальна класифікація усіх небезпечних товарів і вантажів. Їх розподіллено згідно з фізико-хімічними, біологічних властивостей на 13 класів небезпеки.

Додаток В
Цей додаток містить детальні роз'яснення щодо:

  • певних умов окремих небезпечних вантажів, товарів чи предметів

  • технічний стан автотранспортних засобів

  • технічний стан причепів, напівпричепів та автоцистерн

  • умови розпізнавального маркування транспортних засобів та додаткового обладнання

  • умови завантаження та вивантаження окремих небезпечних матеріалів

  • вимоги до персоналу, що долучений до перевезень таких вантажів.

Як класифікують вантажі в залежності від ступеня небезпеки

За ступенем небезпеки, фізико-хімічними та біологічними показниками вантажі розподіляють так:

  • легкозаймисті

  • горючі

  • самозаймисті

  • неконтрольовані бурхливі реакції (полімеризація)

  • реагування з водою та іншими речовинами

  • вибухонебезпечні

  • високий ступінь отруйності, небезпека здоров'ю

  • руйнівна дія та спричинення значної корозії

  • отруйні виділення при горінні

  • загроза водним об'єктам

  • ємність під високим тиском

  • радіоактивні

  • небезпеки зараження

  • гіпертермія

Для вантажів з підвищеною небезпекою, крім класу 1, 2, 7 та підкласів 6.2 і 9.2 передбачені спеціальні пакування в залежності від групи:

  • високий ступінь небезпеки - I група пакування

  • середній ступінь небезпеки - II група пакування

  • низький ступінь небезпеки - III група пакування

Хто має право на перевезення небезпечних вантажів

Згідно з угодою ADR до водіїв і персоналу, що займаються перевезенням та завантаженням і розвантаженням таких вантажів висуваються спеціальні умови. В правилах перевезення небезпечних вантажів чітко вказано, що водії і персонал, що відповідають за доставлення вантажу, мають пройти спеціалізоване навчання та після тестування отримати сертифікат відповідності ADR.

Відповідальність відправника перевізника і отримувача при перевезенні небезпечних вантажів

Перед транспортуванням вантажу, який має ознаки небезпечного, відправник зобов'язаний належним чином його класифікувати і переконайтесь у відповідності вимогам ADR. Тільки після цього готувати вантаж до транспортування.

Відправник повинен передати перевізнику відповідний пакет документів, в якому обов'язково повинні міститись відповідні дозволи та документи для транспортування. Відповідальність за маркування транспортних цистерн, їх належну підготовку, герметичність і ефективність також лежить на відправнику.

Перевізник має переконатись що небезпечний вантаж належним чином підготовлений до транспортування, має всі належні маркування, а документація відповідає всім нормам ADR. Також перевізник має забезпечити належний технічний стан транспортного засобу.

Отримувач вантажу не повинен затримувати розвантажування таких товарів без поважної причини. В обов'язки отримувача також входить прибирання транспортного засобу після розвантаження та видалення спеціального маркування.

Небезпечні вантажі ADR в міжнародних перевезеннях

Перед відвантаженням небезпечного вантажу за кордон важливо ознайомитись із законодавством країни отримувача. Оскільки крім правил ADR у кожній країні існують і інші додаткові вимоги до транспортування товарів і речовин підвищеної небезпеки. В ряді країн існують навіть заборони на ввезення певних категорій речовин. Тому важливо завчасно вивчити питання законності транспортування таких вантажів, та отримати відповідні документи для відвантаження.

Важливо! При виявленні перевізником, що у пакуванні містяться заборонені чи небезпечні товари, то такий вантаж може бути затриманий чи вилучений відповідними представниками влади. Таке саме рішення може бути прийнято, якщо виявлено порушення пакування, які можуть зашкодити життю і здоров'ю водія чи супроводжувального персоналу.

Транспортування небезпечних вантажів за допомогою автомобільного транспорту має відповідати усім законодавчим нормам як українським, так і міжнародним. А сам транспортний засіб має бути оснащений усім відповідним маркуванням та перебувати у належному технічному стані.

Поділитися: