beta
Сервіс працює в бета-режимі
Деякі функції можуть працювати некоректно, якщо ви помітили помилку, будь ласка, повідомте нам у чаті

Основні засади та способи організації перевезень у логістичних системах

Головна роль транспортування в логістиці виходить далеко за межі лише великої частини транспортних витрат у загальних витратах логістичних процесів. Вона базується на визнанні того, що транспортування успішно вирішує роль у забезпеченні неперервного руху матеріальних потоків.

Термін "транспортування" може бути визначений як невід'ємну складову комплексну дію, пов'язану із переміщенням матеріальних ресурсів, напівфабрикатів або готової продукції спеціалізованими транспортними засобами в межах логістичного ланцюга. Цей процес включає в себе не лише загальні дії, а й ряд елементарних операцій, таких як організація експедицій, операції з вантажопереробки, пакування, передачі власницьких прав на вантаж, страхування та інші.

У підсумку важливість транспортування в логістичних процесах сталася в його не від'ємному внеску в забезпеченні нормального функціонування матеріальних потоків.

Роль транспорту у логістиці

Роль транспортування є настільки значною, що вона вивчається в спеціальній дисципліні – транспортна логістика. Ця ключова комплексна логістична активність вирізняється широким спектром аспектів:

  • Роль у функціональній логістиці:

    • Транспорт виступає на ринку складовим елементом у різних сферах логістики, таких як закупівельна, виробнича та розподільча сфери.

  • Транспорт як галузь економіки:

    • Транспортна галузь комерційна роль у підприємницькій діяльності, пропонуючи різноманітні товари та послуги, такі як транспортні послуги.

  • Транспортна продукція:

    • Транспорт є галуззю матеріального виробництва, включаючи процес переміщення, який має свою специфіку:

      • Включає витрати матеріальних ресурсів, таких як зношування транспортних засобів і обладнання, праця працівників тощо.

      • Має матеріальну складову, незважаючи на вихід речової форми.

  • Характеристики транспорту:

    • Неможливість зберігання і нагромадження, що вимагає резервування пропускної та провідної здатності.

    • Викликає додаткові витрати, пов'язані з переміщенням, які потрібно мінімізувати.

  • Прив'язаність і локалізація:

    • Транспорт пов'язаний з певними місцями, де розташовані шляхи сполучення та транспортні підприємства.

Загалом, роль транспорту в логістиці є багатогранною, важливою та складною, охоплюючи як практичні аспекти його застосування в логістичних ланцюгах, так і економічну сутність галузі.

Указані особливості впливають на структуру та функціонування системи транспортної логістики. Відповідно до призначення, виділяють дві основні групи транспорту:

  • Транспорт загального користування:

    • Цей відрасль народного господарства задовольняє потреби всіх відростків народного господарства та населення в перевезеннях вантажів і пасажирів. Його часто називають магістральним. Понятие транспорта загального користування включає залізничний транспорт, водний транспорт (морської та річкової), автомобільний, повітряний транспорт і трубопровідний транспорт.

  • Транспорт частного користування:

    • Внутрішньовиробничий транспорт, а також транспортні засоби всіх видів, що належать нетранспортним підприємствам, як правило, є складовою частиною будь-яких виробничих систем і повинні бути органічно в них вписані.

Відповідно, організація його роботи одна із завдань організації логістики на підприємстві в цілому і здійснюється разом із рішенням завдань виробництва, закупок і розподілу. Таким чином, організація переміщення вантажів транспортом частного користування є предметом вивчення внутрішньовиробничої логістики. Вибір каналів товаропотока вирішується в рамках розподільної логістики.

Транспортна логістика вирішує комплекс завдань, пов'язаних з організацією переміщення вантажів транспортом загального користування. Основними з цих завдань є:

  • Вибір виду транспортного засобу;

  • вибір типу транспортного засобу;

  • Оптимізація транспортного процесу при змішаних перевезеннях;

  • Визначення оптимальних маршрутів доставки;

  • Обеспечение технологической единства транспортно-складского процесса;

  • Координація транспортного і виробничого процесів.

Роль транспорту істотно змінюється з розвитком логістичних систем. В сучасних умовах дисципліна транспортного обслуговування визначається не інтересами окремого відправника (получателя), а оптимальним співвідношенням витрат і прибутку в заданому циклі виробництва і споживання.

Різновиди та вибір транспортної складової у логістичних системах

Існують такі характеристики класифікації транспортної складової логістичних систем:

  • По виду доставки:

    • Прямая;

    • З переробкою на транспортних терміналах;

    • З переробкою і зберіганням в розподільних центрах.

  • По виду обслуговування:

    • Со склада поставщика или распределительного центра на складе потребителя или распределительного центра;

    • Со складу постачальника або розподільного центру напряму до споживача;

    • З виробництва постачальника у виробництво споживача без складського зберігання та переробки.

  • По видам транспортного з'єднання:

    • Прямое;

    • Смешанное.

Принципово важливо, що транспорт як елемент інфраструктури все частіше виконує нетранспортні функції, звільняючи користувача від операцій збуту та розподілу. Таким чином, транспорт перестає бути ізольованим відростком економіки, який надає послуги з переміщення вантажів. Він виступає як виробник широкого спектру послуг, готовий створити комплексне обслуговування.

Вибір виду транспортних засобів: 

  • оскільки транспортні операції є прямим вираженим зв’язком між окремими етапами товаропостачання, ефективність цього процесу в значній мірі залежить від способу здійснення переміщення.

Задача вибору виду транспорту вирішується взаємозв'язком з іншими завданнями логістики, такими як створення та підтримка оптимального рівня запасів, вибір типу упаковки тощо. д. Основний вибір виду транспорту, оптимального для конкретної перевезення, служить інформацією про характерні особливості різних видів транспорту.

Існують наступні основні види транспорту:

  • Железнодорожный;

  • Морской;

  • Внутренний водный (речной);

  • Автомобільний;

  • Воздушный;

  • Трубопроводный.

Кожен із видів транспорту володіє конкретними особливостями з точки зору логістичного управління, перевагами та недоліками, які визначають можливості його використання в логістичній системі.

Види транспорту та їх характеристики

Порівняльні логістичні характеристики різних видів транспорту

Вид транспорта

Преимущества

Недостатки

Сфера застосування

Залізничний

Високая провозная и пропускная способность. Незалежність від кліматичних умов, часу року і суток. Висока регулярність перевозок. Відносно низькі тарифи. Висока швидкість доставки на великі відстані.

Объемный капиталовложений у виробничо-технічну базу. Висока матеріалоємність і енергоємність перевозок. Низька доступність до кінцевих користувачів. Ограниченное сохранение груза.

Практично не обмежена

Морской

Можливість межконтинентальных перевозок. Низкая себестоимость перевозок на большие расстояния. Високая провозная и пропускная способность. Низкая капиталоемкость перевозок.

Низька швидкість доставки. Залежність від географічних, навігаційних і погодних умов. Необхідність створення складної портової інфраструктури. Сезонность работы.

Практично не обмежена

Внутрішній водний (річний)

Високі проносні здібності на глибоководних реках і водоємах. Низкая себестоимость перевозок. Низкая капиталоемкость.

Низька швидкість доставки. Зависимість від нерівномірності глибини рек і водоємів, навігаційних умов. Сезонность работы.

Практично не обмежена

Автомобільний

Висока доступність. Можливість доставки вантажу "від дверей до дверей". Большая маневренность и гибкость. Висока швидкість доставки вантажу. Можливість використання різних маршрутів і схем доставки.

Низкая продуктивність. Залежність від погодних і дорожніх умов. Відносно висока собівартість перевозок на большие стояния.

На короткі відстані (до 300 км)

Повітряний

Вища швидкість доставки вантажу. Высокая надежность. Лучшее сохранение вантажу. Кратчайшие маршруты перевозок.

Висока собівартість перевезень, високі тарифи серед інших видів транспорту. Висока капіталоємність, матеріало- і енергоємність перевозок. Залежність від погодних умов. Недостаткова географічна доступність.

Практично не обмежена

Трубопровідний

Низкая себестоимость. Висока продуктивність (пропускная здатність). Высокое сохранение груза. Низкая капиталоемкость.

Обмеженість видів вантажів (газ, нафтопродуктів і т. д.), обмежена доступність малих обсягів транспортованих вантажів.

Обмежена номенклатурою вантажів

Виділяють шість основних факторів, що впливають на вибір виду транспорту:

  • Время доставки;

  • Частота відправлених вантажів;

  • Надежність спостереження графіка доставки;

  • Можливість перевозити різні вантажі;

  • Можливість доставити груз в будь-яку точку території;

  • Вартість доставки.

Вибір транспорту

При виборі транспортних засобів для конкретного товару відправники одночасно враховують до шести факторів. Наприклад, якщо швидкість доставки пріоритетна, вибір сосредоточується на авіаційному або автомобільному транспорті. Якщо основна ціль - мінімальні затрати, то вибір обмежується водним і трубопроводним транспортом. Більше всього переваги пов'язані з використанням автомобільного транспорту, що пояснює його зростаючу долю в загальному обсязі перевезень. Однак остаточне рішення про способи доставки вантажів ґрунтується на техніко-економічних розрахунках.

Один із істотних факторів, що впливають на вибір перевізника, - це вартість доставки. Вартість транспортної продукції або вартість доставки визначає суму необхідних витрат транспортних підприємств або фірм на перевезення вантажів. Покупці, які придбали транспортну продукцію, компенсують ці витрати у вигляді тарифів і фрахтових ставок, які одночасно виражають денежне відображення вартості транспортної продукції. Система транспортних тарифів залежить від виду транспорту і способу перевезення.

У цілому, при прийнятті рішень про транспортування необхідно враховувати складні компроміси між різними видами транспорту, а також наслідки цих компромісів для інших видів діяльності в системі розподілу, таких як харчування та підтримка товарно-матеріальних запасів. У силу того, що з часом відносяться витрати на різні види транспорту змінюються, фірмам слід переглянути свої схеми транспортування з метою досягнення оптимального варіанту товародвижения.

Враховуючи, що діяльність з організації товариства пов'язана з великими компромісами, необхідно застосовувати системний підхід для прийняття таких рішень.


Поділитися: