beta
Сервіс працює в бета-режимі
Деякі функції можуть працювати некоректно, якщо ви помітили помилку, будь ласка, повідомте нам у чаті

Основні режими праці водія в Європі: Тахограф та особливості його застосування

Кожен водій повинен дотримуватися режиму праці та відпочинку, а також використовувати тахограф у своєму вантажному автомобілі. Європа набагато жорсткіше ставиться до контролю цього режиму, ніж Україна. У нашій країні лише надійні транспортні компанії використовують у своєму автопарку автомобілі з тахографом.

У Європейському Союзі робота водіїв вантажівок регламентується директивою Європарламенту №561 від 2006 року. Ця директива передбачає встановлення на транспортний засіб спеціального пристрою - тахографа та передбачає низку штрафів у разі порушення трудових норм для водія. Щоб працювати в ЕС, тахограф повинен мати відповідний сертифікат.

Тахограф та особливості його застосування

Тахограф є приладом обліку та вимірювання, основними функціями якого є фіксація режиму роботи екіпажу, швидкісного режиму автомобіля та його переміщення. Також є прилади які, крім перерахованого, записують зміну температурного режиму у вантажному відсіку. Для персоналізації обліку даних у таких пристроях використовується картка водія.

Такий пристрій дозволяє контролювати режим праці та переміщення вантажівки як у реальному часі, так і формувати щоденний звіт. Наприклад, співробітники поліції можуть вимагати роздруківку з тахографа та побачити всі порушення, якщо вони були.

Для роботи на території Євросоюзу дозволено використовувати тахографи, які мають європейську сертифікацію, а також відповідне обслуговування та калібрування.

Перед початком рейсу водій фіксує свою картку в приладі і лише тоді вирушає в дорогу. Якщо в рейс відправляються два водії, то в тахограф мають бути вставлені обидві карти, для перезмінювання картка водія No2 переставляється на місце першої та активується захисним пін-кодом.

Порушення ЕСТР та наслідки

ЕСТР – європейська угода щодо роботи екіпажів транспортних засобів.

Якщо власник вантажного автомобіля допускає порушення водієм-міжнародником трудового режиму, то до нього застосовуються штрафи. Розмір штрафних стягнень визначається складністю самого порушення та супутніми обставинами. Періоди роботи та відпочинку контролюються буквально щохвилини, а час за кермом фіксує тахограф.

Наприклад, якщо тривалість перерви було скорочено на 10 хвилин, водія можуть оштрафувати на 30 євро, а власнику транспортного засобу доведеться сплатити 90 євро. При скороченні перерви на 15 хвилин і більше штрафне стягнення становитиме 60 і 180 євро відповідно.

Сплатити штраф потрібно відразу, а то вантажівка може бути вилучена до повної сплати штрафних стягнень.

Також штраф неминучий у таких ситуаціях:

  • якщо екіпаж вантажного транспортного засобу не здатний зберігати записи тахографа відповідно до встановлених правил;

  • якщо на транспортний засіб не передбачено встановлення тахографа;

  • відмова власника або водія використовувати тахограф;

  • якщо на вимогу судового виконавця чи поліції ви не надаєте необхідні записи з контролюючого пристрою;

  • якщо було зроблено хибний запис або зміни з метою обману контролюючих органів;

  • якщо пломба була змінена чи пошкоджена у незаконний спосіб.

Скільки часу можна проводити за кермом

Відповідно до правових норм ЄС робота водія-міжнародника не повинна тривати понад 56 годин на тиждень, навіть хвилина понаднормово може завдати неприємностей та штрафних стягнень. При цьому діє обмеження на щоденний робочий період керування, він може тривати не більше 9 годин на добу. Допускається збільшення часу роботи на 1 годину двічі на тиждень, при цьому один із днів цього тижня стає повноцінним вихідним. Таку норму зафіксовано у пункті правил “Період щотижневого відпочинку”.

Розподіл робочого часу протягом двох тижнів

Правила ЄС також передбачає обмеження часу роботи кожні 14 днів, водіння вантажівки протягом 14 днів не може перевищувати 90 годин. Якщо водій у перші 7 днів перебував за кермом протягом 56 годин, то наступні 7 діб він може працювати не більше ніж 34 години. Порушення цієї норми також загрожує штрафними санкціями водію та власнику транспортного засобу.

Обов'язкова перерва

Згідно з правилами Європейського союзу водій вантажівки повинен робити обов'язковий відпочинок кожні 4,5 години водіння, перерва повинна мати не менше 45 хвилин. Перерва передбачає виключно відпочинок. Під час відпочинку водієві заборонено не лише водіння, а й завантажувально-розвантажувальні роботи чи обслуговування автомобіля. Наприклад, не можна займатися ремонтом чи мити автомобіль. За потреби відпочинок поділяють на два етапи: 15 хвилин плюс ще 30.

Відпочинок щодня

Директива ЄС №561 передбачає регламентування щоденного часу роботи. Щоденний відпочинок обов'язково триває не менше ніж 11 годин. При цьому дозволяється відпочивати у два етапи: 3 плюс 8 годин. За деяких обставин дозволяється тричі на тиждень скоротити відпочинок до 9 години. При такому режимі час відпочинку не поділяється та забороняється будь-яка трудова діяльність. Ці правила діють як на одного водія у вантажному транспортному засобі, так і для екіпажу з двох осіб.

Відпочинок щотижня

Час на відпочинок водія далекобійника обов'язково становить не менше ніж 45 годин за 7 днів. Протягом цього періоду не можна займатися будь-якою діяльністю, пов'язаною з трудовим процесом.

Іноді відпочинок можна зменшити до 24 години. Водій відпочиває будь-якого дня, але не можна працювати понад 6 днів поспіль. Приблизно до таких же правил підпорядковується транспортний парк у великих перевірених транспортних компаніях.

Важливо розуміти, що початок робочого тижня водія не завжди збігається з початком календарного тижня. Відлік трудового тижня розпочнеться після закінчення щотижневого відпочинку, і цей день необов'язковий у понеділок.

Виняткові випадки

Порушення всіх перерахованих вище обмежень незмінно загрожує штрафними санкціями водію та власнику транспортного засобу. Але існують критичні та форс-мажорні обставини, у разі яких допускаються винятки. Ось найбільш поширені ситуації за яких допускається порушення трудового режиму водія:

  • якщо виникає загроза безпеці у дорозі або ризик виникнення аварійної ситуації;

  • якщо виникає потреба терміново дістатися стоянки або закінчити рейс;

  • якщо є ризик псування вантажу, у цьому випадку водій повинен мати вагомі аргументи та конкретні докази такої необхідності.

У разі необхідності продовжити рейс при закінченні робочого часу, водій зобов'язаний:

  • доїхати до спеціалізованої автостоянки, або інше місце дислокації, або завершити рейс будь-яким іншим способом;

  • підготувати аргументи та пояснення своїх дій та прийнятого рішення;

  • зафіксувати виникнення критичної ситуації в аркуші реєстрації, внести необхідну інформацію на диск діаграми та до звіту тахографа.

У Європейському союзі дуже уважно стежать за дотриманням норм режиму та відпочинку водія вантажівки. Такий підхід дає змогу зменшити кількість дорожньо-транспортних аварій за участю вантажного транспорту.

В Україні такий підхід до організації робочого процесу переважно дотримуються відповідальні транспортні компанії, які дбають про своїх співробітників та автопарк.

Поділитися: