beta
Сервис работает в бета-режиме
Некоторые функции могут работать некорректно, если вы заметили ошибку, пожалуйста сообщите нам в чате

Особливості автомобільних вантажоперевезень в Європі

В основі функціонування будь-якої економіки чи компанії значне місце займає ефективне переміщення товарів та інших вантажів. Завдяки швидкому та безпечному переміщенню вантажів, забезпечують продуктивність виробничих процесів та забезпечення споживачів широким асортиментом товарів.
Основними шляхами транспортування вантажів є морський, повітряний та автомобільний. Кожен з цих способів має свої переваги та недоліки, а також свою специфіку логістики.

Автомобільний транспорт та особливості його використання

Найбільш розповсюдженими є автомобільні перевезення вантажів. Але для транспортування фрахтів таким способом потрібна якісна та розгалужена система швидкісних доріг. Розвиток автомобільних вантажоперевезень бере свій початок з дев'ятнадцятого століття, а саме з початком активної промислової нафтопереробки і з кожним роком ця галузь прогресує та вдосконалюється.

Основні переваги такого способу доставки:

  • товар рухається “від дверей до дверей” без зайвих перевантажувань на шляху слідування.

  • автотранспорт не прив'язаний до якогось певного графіка чи маршруту, все можна коригувати при потребі.

  • має високу рентабельність при перевезеннях на коротких відстанях.

  • досить швидко пристосовується до змін ринкових умов.

  • практичність та відносно швидке переміщення вантажів.

  • доступність не тільки для компаній, але і для приватних осіб

Але не варто забувати і про недоліки:

  • відносно низька вантажомісткість.

  • значні витрати для будівництва та підтримки функціонування інфраструктури.

  • нестабільність на ринку пального.

  • екологічні аспекти.

  • шумове забруднення навколишнього середовища.

  • повільне пересування по місту.

  • найменш безпечний вид транспорту.

  • з точки зору трудозатратності: потребує значного людського ресурсу (що найменше це один водій)

  • значна кількість обмежень під які може попасти автомобіль, наприклад обмеження по навантаженню, по шкідливих викидах у повітря, заборона руху певними ділянками при несприятливих погодних умовах.


Класифікація автоперевезень в Європі

В залежності від сфери надання послуг транспортування вантажів їх розділяють на внутрішні автомобільні перевезення, тобто ті які здійснюються в межах країни чи певного її регіону та міжнародні автомобільні перевезення, які здійснюються за кордон до країн Європи та Азії (в межах континенту)
Не зважаючи на те, що для обох видів перевезень використовуються одні і тіж транспортні засоби, умови їх експлуатації можуть значно відрізнятися залежно від країни слідування. Наприклад транспортування вантажів до Євросоюзу чи за його межі передбачає митне оформлення певних документів.


В різних країнах трапляються певні обмеження руху вантажівок, наприклад щодо викиду шкідливих газів в атмосферу. Також варто звернути увагу на особливості автомобільних перевезень в Європі для спеціальних вантажів. До таких, як правило відносять:

  • перевезення морських контейнерів на автомобільних причепах.

  • негабаритні транспортування.

  • транспортування товарів з великою вагою.

  • перевезення ліків.

  • використання рефрижераторів.

Все вище перераховане регламентується певними законодавчими нормами Євросоюзу. Це варто враховувати при підготовці пакету документів та безпосередньо при підготовці вантажу для відправлення.


Основні відмінності та характерні особливості автоперевезень у країнах Європи

Нова директива про систему збору і контролю оплати дорожнього збору обумовила певні зміни в розмірі оплати, тепер вона залежить від рівня викидів СО2. Але ці зміни набудуть чинності з 2023. Ще через вісім років збір буде поширюватись на автомобілі вагою від 3,5 тони. Також на території європейських країн запрацює єдина система ERRU, яка фіксуватиме всі порушення в транспортній сфері та формуватиме рейтинг компаній за допомогою балів. Усі правопорушення, в залежності від ступеня тяжкості будуть оцінюватись певною кількістю штрафних балів. При перевищенні порогового значення компанію можуть позбавити ліцензії. Всі данні будуть зберігатися в системі ERRU протягом двох поточних років, після чого анулюватимуться.

Повний перелік правопорушень сформований в Регламенті 2016/403 європейського законодавства

  • Великобританія. Зважаючи на Брексіт, у країні розробили цілий ряд нових правил для водіїв та вимог до вантажу. Цій перелік та вимоги має не суттєві відмінності від загальноЄвропейського та опублікований на офіційному сайті.

  • Германія. Починаючи з січня 2021 року в Германії розпочався ріст тарифу на викиди СО2 і становить 25 євро. Зростання продовжуватиметься і у 2025 році збір становитиме 55 євро. Також набула чинності норма стосовно зимової гуми для автомобілів N2 і N3 масою понад 3,5 тонни. Транспортний засіб повинен бути оснащений зимовою гумою з маркуванням 3PMSF у період з 1 листопада по 15 квітня. Це стосується гуми, яка встановлена на ведучих осях і передніх керуючих мостах. Дана норма не стосується причепів та напівпричепів. Але всі без винятку шини повинні мати шини з протектором глибиною не менше 1,6 см.
    За вище перераховані порушення передбачена система штрафів.

    • 60 євро - якщо шини не відповідають прийнятим стандартам

    • 80 євро - якщо невідповідність шин призвела до блокування чи сповільнення руху на дорозі.

    • 100 євро - при створенні аварійної ситуації на дорозі через невідповідність шин.

    • 120 євро - при потраплянні в ДТП, спричинене не належною зимною гумою, також нараховується 1 штрафний бал.

  • Австрія. В Австрії відбулось підвищення розміру дорожнього збору на 2%, при цьому транспортні засоби, оснащені водневими чи електродвигунами, будуть звільнені від основного збору. При формуванні маршруту та терміну доставки важливо враховувати той факт, що у нічний час рух транспортних засобів через Альпи заборонений. Виключення становлять автомобілі, що перевозять:

    • перевезення товарів, які швидко псуються.

    • перевезення живих тварин.

    • буксирування транспорту та допомога в дорожньо-транспортних пригодах.

    • транспорт, що перевозить вантажі для перевантаження на залізничні станції Халле і Вергле, при наявності відповідних документів.

  • Швейцарія. В цій країні екологія понад усе і це суттєво впливає на законодавчі норми щодо вантажних автоперевезень. Федеральна рада намагається замінити автоперевезення, що проходять через Альпи, на залізничні. Для цього вживають наступні заходи:

    • вантажівки Євро-4 і 5 були переведені до першої найдорожчої категорії дорожніх стягнень.

    • посилення контролю за великими вантажами за допомогою центру контролю Gotthard Süd в Giornico.

    • зниження розміру оплати за користування залізницею.

  • Чехія. Значна кількість документів для супроводу вантажів та підтвердження законної діяльності було переведення в електронну форму. Також для вантажівок введений збір за екологічне та шумове забруднення. Мережа платних доріг становить близько 900 км. Дорожній збір з яких уже включатиме екологічну та шумову складове. Тариф залежить від часу доби та дня тижня. Наприклад найдорожчий проїзд буде у п'ятницю з 15:00 до 20:00.

  • Франція. У гірських районах країни дії певна вимога до зимових шин. В період з 1 листопада по 31 березня вантажівки без причепа повинні бути оснащені зимовою гумою або ланцюгами що протидіють ковзання. Автомобілі з напівпричепами та причепами обов'язково повинні бути обладнані ланцюгами для зменшення ковзання ведучих коліс

  • Іспанія. Наразі в Іспанії набули чинності обмеження швидкості в населених пунктах, а штрафи за їх порушення зросли.

    • рухатись по односторонній дорозі з низьким тротуаром можна зі швидкістю не більше 20 км на годину.

    • рух по дорозі з однією смугою обмежено до 30 км/год.

    • рух містом по багаторядній дорозі дозволено зі швидкістю 50.

    • В залежності від перевищень розмір штрафу становитиме від 100 до 600 євро.
      В країні заборонене використання протирадіолокаційних пристроїв та додатків що сповіщають про пристрої контролю швидкості на дорозі. За порушення такої норми потрібно сплатити 500 євро та нараховується 3 штрафних бали.

Основні документи для вантажоперевезень в країни Європи

Процес доставки вантажів це фактично виконання угоди між відправником, отримувачем та посередниками. який потребує певного документального супроводу. Згідно з українським та міжнародним законодавством для такого супроводу має бути три пакети документів: для водія, документи на транспортний засіб та документи на вантаж.

Пакет документів для водія

Водій обов'язково повинен мати при собі посвідчення водія, залежності від вантажу дозвіл на перевезення палива, горючих матеріалів та спеціальних вантажів, доручення на керування транспортним засобом чи копія трудового договору.

Документи для транспортного засобу

Обов'язкові для пред'явлення є техпаспорт та карта технічного огляду, дорожній лист, в якому міститься інформація про дату виїзду (рейс не може тривати більше одного місяця).

Євроліцензія та її оформлення

Але найголовнішим документом є ліцензія на здійснення автомобільних міжнародних перевезень на території Євросоюзу.
Ліцензія на міжнародні перевезення в Європі - це спеціальний дозвільний документ, який надається європейською інспекцією дорожнього транспорту та надає можливість власнику цього документу здійснювати вантажоперевезення в межах країн європейського союзу. Також цей документ дозволяє провозити товари транзитом у треті країни через територію ЄС.


Основи регламентування транспортування вантажів


Видача ліцензії регулюється Регламентом (ЕС) No 1072/2009 Европейского парламента від 21 жовтня 2009р про загальні правила доступу до ринку автомобільних вантажних перевезень. Згідно з цією законодавчої норми перевізник повинен бути зареєстрований належним чином у спілці, що надає доступ до роботи у сфері перевезення вантажів в європейських країнах. Оператор, що надає послуги автоперевезень отримує окрему копію ліцензії на кожен з автомобілів, який він використовує для надання цих послуг. Євроліцензія це основний документ, який потрібен при кожній перевірці тому постійно має знаходитись в автомобілі. У випадку відсутності певних документів чи їх неналежному оформленні в країнах ЄС передбачено ряд санкцій. Також при порушенні правил дорожнього руху чи норм вантажоперевезень можна отримати санкції різного ступеня залежності від країни та ситуації. Це може бути як усне попередження чи грошове стягнення, так і тимчасова заборона чи втрата ліцензії. Грошове стягнення саме для автоперевізників може сягати навіть до 15000 євро. Штраф за неналежне оформлення документів може сягати 1500 євро.

Документи на вантаж: накладна CMR європейського зразка

Наступний важливий документ це накладна CMR абревіатура «Convention relative au contrat de transport international de marchandises par route». Це підтвердження про укладення договору про надання послуг вантажоперевезень та визначає зону відповідальності відправника, перевізника та отримувача вантажу. Згідно з конвенцією про договір міжнародного дорожнього перевезення вантажів, ця накладна складається у трьох примірниках та верифікується підписами відправника та перевізника. Цей документ фактично являється юридичним підтвердженням виконання умов договору.
Законодавчо визначеної певної форми документу не має, але в процесі різних напрацювань, вона здобула єдиний вигляд по всій Європі завдяки схемі розробленій IRU.

Поделиться: